המס הוורוד: יקר להיות אישה

ידעת שאת משלמת מס על זה שאת אישה? כן כן, בעולם כבר מדברות סוף סוף על המס הזה שקיבל את השם "המס הוורוד". המס הזה מגלם את המחירים הגבוהים שנשים משלמות, ליטרלי. מסתבר שלא מספיק שאנחנו מרוויחות 30% פחות מגברים, אנחנו גם צריכות לשלם יותר על מוצרים שמשווקים לקהל נשי. למה? פשוט מאוד - מדובר בעוד סוג של אפליה, הפעם מהסוג הכלכלי. אחרי שבמשך עשורים רבים שיווקו לנו שפע של מוצרים כדי לשפר את הריח או המראה שלנו, המס הוורוד בעצם גוזר קופון על הצרכנות הנאמנה שלנו. 

 

ממילא מצופה מאיתנו לצרוך שלל מוצרים שהחברה הגברית פטורה מהם - קוסמטיקה, איפור, מוצרי שיער ועוד - ובנוסף לכל אלה, גובים מאיתנו יותר כסף גם על מוצרים שמשווקים לכאורה לשני המינים, אבל עולים יותר לנשים. את הדוגמאות לכך את יכולה, אולי, למצוא בחדר האמבטיה שלך. יש לך שם סכין גילוח של בן הזוג וסכין גילוח ייעודי לרגליים שלך? סביר להניח ששלך עלה יותר. דאודורנט נשים מול דאודורנט גברים? את כבר יודעת איזה מהם יותר זול. 

שימי לב למוצרים בחדר האמבטיה שלך - איזה סכין גילוח עולה יותר?

מוצרים כאלה, שמשווקים לקהל נשי, מעוצבים לפי סממנים ויזואליים שיש להם קונוטציה מגדרית נשית, כמו גוונים ורודים או פונטים מעוגלים, כדי שאוטומטית תניחי שהם מיועדים אלייך. וכך, על פי ההבדלים החיצוניים האלה, נקבע ההבדל בתימחור, בלי שום הבדל בעלות הייצור או בתפקוד המוצר. 

 

דוגמא מקוממת במיוחד של המס הוורוד היא קטגוריית מוצרי "ההגיינה הנשית". רוב הנשים בעולם המערבי מסתמכות על תחבושות וטמפונים כדי לספוג את דם הווסת שלהן. מדובר עבורן במוצר חיוני לחלוטין, שהן לא יכולות להעביר את הווסת בלעדיו. בישראל, אין פיקוח על מחירי המוצרים האלה, בניגוד למוצרים חיוניים אחרים כמו מזון או ספרי לימוד. בעוד שבעולם מאבקים של ארגוני נשים מתחילים לשאת פרי, ובסקוטלנד למשל כבר הוחלט לסבסד את המוצרים האלה, כאן המחירים שלהם מתייקרים כל הזמן. 

זה לא קל, אבל אפשר להשתחרר מהמס הזה

מה אפשר לעשות בעניין?

כולנו חיות בתוך העולם הזה שמושפע מכוחות גדולים מאיתנו, ורוב הסיכויים שתכתיבי היופי הם משהו שכבר הוטבע בנו מזמן. בכל זאת, אנחנו משתדלות להסתכל על הדברים בעיניים פקוחות, ולאט לאט לשלם פחות מסים מסוג המס הוורוד. 

 
  • לפעמים יש אפשרות בחירה: לא תמיד יש הבדל פונקציונלי בין הגירסא המטאלית, האפורה וה"גברית" של המוצר, לגירסא הוורודה וה"נשית" שלו. מכשיר פדיקור חשמלי בעיצוב שמזכיר רובוטריק, שמפו בריח מנטה חריף, אפילו צעיף נחמד ממחלקת הגברים: יש סיכוי שהם יותר זולים, אז למה לא לבחור בהם גם בשבילנו?

 
  • כשאת קונה תחתוני מודיבודי, את משקיעה באופן חד פעמי בקולקציית תחתונים מהממת לימי הווסת, ואת לא צריכה לחזור לסופר כדי להעמיס עוד ועוד טמפונים ותחבושות שבטווח הרחוק יעלו לך יותר. על הדרך, תחסכי גם כמה ביקורים ברשתות הפארם, שבין המדפים שלהן יש פוטנציאל בזבוז לא מבוטל. 

 
  • קשה מאוד לגרש את כל תעשיית היופי מהחיים שלנו, אבל אפשר לנסות לצמצם אותה. אנחנו יודעות שאולי קשה להאמין בזה, וכולנו התרגלנו כבר לשנות, לטשטש ולכסות את המראה הטבעי שלנו. אבל בתהליך הדרגתי, אפשר למצוא כמה מוצרים בארון האמבטיה או במגירת האיפור שנוכל להסתדר גם בלעדיהם. 

 
  • השינוי כבר מתחיל: כבר היום אפשר למצוא ברשתות החברתיות יותר ויותר נשים שלא מפחדות להראות את עצמן כמו שהן נראות באמת, עם כל מה שסיפרו לנו שפגום בנו: קמטים, סימני מתיחה, כתמי פיגמנטציה ועוד ועוד. מסתבר שכל ה"פגמים" האלה הם טבעיים ואפילו יפים. ברגע שמבינות את זה, כבר לא שולפות את האשראי בשביל כל קרם שמבטיח להעלים אותם. 

x

#{title}

#{text}

#{price}