אנדומטריוזיס - אולי גם את 1 מ-10?

אנדומטריוזיס - אולי גם את 1 מ-10?

כשהווסת מגיעה מדי חודש, זה יכול להיות נורמלי לחלוטין לנשים לחוות כאב קל או אפילו עז, כמו גם דימום כבד או קל. אבל חשוב להיות ערניות: אצל חלק מהנשים אלה יכולים להיות סימנים למשהו רציני יותר.


מהי אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס מבוטאת end-o-me-tree-oh-sis, אבל אפשר פשוט לקרוא לה 'אנדו', היא מצב שבו תאים הדומים לאלה המקיפים את הרחם, הנקראים תאי רירית הרחם, גדלים מחוץ לרחם, לרוב באזור האגן או אברי הרבייה הנשיים, ויוצרים דלקות ונגעים המדממים כתגובה להורמונים בזמן הווסת. למרבה הצער, הגורמים לאנדו אינם ידועים ויש רק השערות.


כמה נפוץ אנדו?

1 מכל 10 נשים בגיל הפוריות יושפעו מאנדו ואפילו לא יידעו זאת. הבעיה הגדולה ביותר היא שחלק מהנשים לא מגלות שיש להן אנדו עד שהן נתקלות בקשיי פוריות או במהלך ניתוח.


מתי לפנות לרופאה שלך?

הסימפטומים של אנדו משתנים מאישה לאישה, חלק מהנשים עם אנדו יסבלו תופעות וכאבים קשים אולם חלק (קטן יחסית) לא יסבלו מתסמינים על אף נגעי אנדומטריוזיס. עדיף ללכת לבדיקה אצל הרופאה שלך אם את סובלת מאחת מהתופעות המפורטות להלן:
כאב - אם את כאובה ברמה שפוגעת בפעילות היומיומית שלך, דברי עם הרופאה
דימום - דימומים כבדים אולא סדירים הם תסמינים פוטנציאליים
דליפות שתן - שינויים בתנועות השלפוחית ​​או המעי הרגילות שלך
אחר - נפיחות, עייפות או מצבי רוח במיוחד סביב הווסת שלך

האם יש תרופה למחלה?

למרבה הצער, אין למחלה תרופה, ובשנה שעברה היא הוכרה רשמית כמחלה כרונית (כלומר, מחלה הנמשכת כל החיים). עם זאת, ניתן להקל על התסמינים בעזרת שינויים באורח החיים, ולעתים בעזרת טיפולים הורמונליים ואפילו ניתוחים. בזכות פעילות מבורכת של חולות אנדו, המודעות הולכת וגוברת ובחלק מהמרכזים לבריאות האישה ברחבי הארץ ניתן כבר למצוא מרפאות אנדומטריוזיס ייעודיות.


אנדו בישראל

אנדו גובה מחיר פיזי ורגשי מהנשים המאובחנות בו ויש לא מעט שירותי תמיכה לנשים הסובלות מאנדו. בישראל ישנה עמותה הפועלת לקידום מודעות, מחקר, מיצוי זכויות וטיפול הולם באנדומטריוזיס, וקהילה גדולה ותומכת. 

השנה, לכבוד חודש המודעות למחלה החל בחודש מרץ, עמותת אנדומטריוזיס ישראל מתכננת צעדה (שבוטלה בשנים האחרונות בגלל הקורונה) ב-25.3.2022 ואפילו מסיבת אנדו סיסטרס! 

 

< המאמר הקודם מה הניע אותי להקים את מודיבודי ישראל
המאמר הבא > התמונות הללו מציגות חיים אמיתיים הן עוצמתיות ויפות

להשארת תגובה

יש לאשר את התגובות לפני שהן מפורסמות

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.