מה כדאי לדעת על שחלות פוליציסטיות

מה כדאי לדעת על שחלות פוליציסטיות

תסמונת השחלות הפוליציסטיות (Polycystic Ovary Syndrome ובקיצור: PCOS) פוגעת ב12%-18% מהנשים בגיל הפוריות, אבל למרות שכיחות התופעה ממש לא קל לאבחן אותה:

לתסמונת יש רשימת סימפטומים די ארוכה, ולא כל הנשים הסובלות ממנה חוות את אותם הסימפטומים.

אחת הלקוחות המסורות של מודיבודי באוסטרליה היא קיילה, שסובלת מ-PCOS. בניסיון להתמודד עם התסמינים שהיא חווה וליצור חיבור עם נשים אחרות במצבה, היא הקימה את קהילת The PCOS Bible. קיילה שואפת להעצים נשים אחרות כך שיוכלו להכיר ולהתחבר לגופן, ולאזן מעט את הקושי שנובע מהתסמינים השונים. בנוסף לניסיון האישי שלה עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות, קיילה למדה פסיכולוגיה, הוראה תזונה ואימון לאורח חיים בריא. כל אלה גיבשו את הגישה ההוליסטית שלה המשלבת תזונה, אורח חיים, ומודעות על מנת שמאפשרת לה וללקחותיה להשתחרר מהשליטה של PCOS בחייהן.



קיילה ענתה על השאלות של מודיבודי על החיים עם PCOS

איך היית מגדירה את תסמונת השחלות הפוליציסטיות?

תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא מצב הורמונלי ומטבולי שנובע משילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. היא פוגעת באחת מ-10 נשים. התסמונת מאופיינת בסימפטומים שנגרמים, לעיתים קרובות, מעודף ייצור של הורמונים מסוג אנדרוגן בגוף. בין התסמינים ישנם מחזור לא סדיר או מאוד ארוך, מחזורים ללא ביוץ, דימום כבד במהלך הווסת, שיעור יתר, אקנה, נשירת שיער, חרדה, קושי בשמירה על משקל גוף בריא וציסטות בשחלה (שהן בעצם פוליפים).


איך אנשים מגיבים כשאת אומרת להם שיש לך שחלות פוליציסטיות?

ככה: "שחלות פולי… מה?" רוב האנשים לא יודעים אפילו מה זה שחלות פוליציסטיות כשאני מדברת על זה. גם אני לא שמעתי עליהן לפני שאובחנתי, וחוסר המודעות לעניין מאוד מפתיע בהתחשב בכמה שהוא נפוץ. זאת אחת הסיבות שייסדתי את The PCOS Bible, כדי לעזור להעלות את המודעות, להעצים נשים בעוד ידע על המחזור החודשי והבריאות ההורמונלית שלהן, וכדי שנוכל להתחבר אחת עם השנייה, כדי שלא נצטרך לעבור את זה לבד.


האם הדרך לאבחנה הייתה קשה?

לצערי כן, כמו נושאים אחרים הקשורים לבריאות האישה, לפעמים נשים מאובחנות רק אחרי שנה של בדיקות, או יותר. הבעיה במקרה שלי הייתה שתוצאות בדיקות הדם שלי תמיד היו "נורמליות" למרות תסמינים כמו פרק זמן ארוך בין ווסת לווסת, שינויים חדים במצב הרוח, עלייה לא מבוקרת במשקל (גם כשממש הקפדתי), וחרדה. רק כשפניתי לרפואה האלטרנטיבית והתייעצתי עם נטורופתית, התחלתי להבין יותר על ההורמונים שמשפיעים עליי ולהתקדם לעבר דיאגנוזה. עם כל הכבוד, ויש כבוד, לרפואה המודרנית, לעתים קרובות רופאים קובעים שסימפטומים שנשים סובלות מהם הם "נורמלים", פשוט מפני שהם נפוצים בקרב נשים בגיל הפוריות. לנשים שסובלות מתסמינים אני ממליצה למצוא רופאה כללית שתהיה קשובה להן, ואני ממש ממליצה לקבל תמיכה של נטורופתית או רופאה המתמחה ברפואה פונקציונלית.


איך משפיעה התסמונת על חיי היומיום שלך?


שלמדתי איך לתמוך בגוף שלי ולאזן את ההורמונים שלי באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים, הרגשתי שהתסמונת שולטת בי באופן יומיומי. התסמינים שחוויתי היו איתות מהגוף שלי על כך שההורמונים שלי לא מאוזנים, ועם זאת הייתי יוצאת ממשרד הרופא בלי שום מידע או הנחיות להתמודדות עם המצב, חוץ מהאפשרות של נטילת גלולה למניעת הריון. הרגשתי באמת בשפל, ולא הבנתי שהגוף שלי זועק לעזרה.

כשסוף סוף גיליתי ששורש הבעיה של השחלות הפוליציסטיות שלי נעוץ בתזונה ובאורח חיים, ולמדתי איך לתמוך בגוף שלי, הייתי מסוגלת לאזן מחדש את ההורמונים שלי. עכשיו, שנתיים אחרי שאובחנתי, כמעט ואין לי תסמינים. אני אומרת "כמעט", כי PCOS זה מצב כרוני. אין לזה תרופה, כך שזה מאמץ מתמשך להקשיב לגוף, ולגורמים כמו לחץ, תזונה, שינויים בשינה וגורמים נוספים שיכולים להביא לחוסר איזון הורמונלי, ואז להתפתח בהמשך להגברת סימפטומים של התסמונת.

לתסמונת השחלות הפוליציסטיות דווקא יש יתרון, והוא שהיא אילצה אותי ללמוד על הגוף שלי, לכבד ולהבין אותו בדרכים שאף פעם לא חשבתי שהן אפשריות.

 

 

האם תחתוני מודיבודי עזרו לך בהתמודדות עם התסמונת?


אחד הדברים שנשים שסובלות מPCOS מתמודדות איתו הוא דלקתיות. דלקתיות נגרמת מסיבות רבות, אבל אחת מהן היא כימיקלים שמשבשים את הפעילות ההורמונלית בגוף. רמת הדלקתיות בגוף יורדת כשאנחנו מפחיתות את החשיפה לכימיקלים האלה, ואז הגוף יכול להנות ממצב הורמונלי מאוזן יותר ומהפחתת הסימפטומים. ידוע שבטמפונים ובתחבושות ישנם כימיקלים שגורמים לשיבוש הורמונלי וזאת אחת הסיבות שאני אוהבת את מודיבודי. השימוש במודיבודי עזר לי להפחית את החשיפה לכימיקלים, והוא גם הפך את המחזורים שלי לפחות כואבים. בעבר הייתי משתמשת בגביעונית, אבל גיליתי שלאפשר לדימום שלי לזרום בחופשיות מפחית את עצמת הכאבים שאני סובלת מהם לעומת שימוש בגביעונית.



האם יש קהילה מגובשת סביב נושא תסמונת השחלות הפוליציסטיות?


אני זוכרת שכשהתחלתי את המסע שלי עם PCOS אחרי שאובחנתי הרגשתי ממש לבד. הרופא שלי אמר לי שזה מצב נפוץ, אבל באופן אישי הכרתי רק מישהי אחת שסבלה ממנו. למזלי, זאת הייתה חברה טובה שבאמת דחקה בי להעמיק בבדיקת הסימפטומים שחוויתי.

אם את חושבת שאולי יש לך PCOS, אם רק עכשיו אובחנת או אם את יודעת כבר שנים שיש לך את התסמונת, בבקשה תזכרי שאת לא לבד במסע הזה. יש קהילה מדהימה של "ציסטרס", שיעזרו לך, יתמכו בך ויעודדו אותך. את יכולה לעקוב אחרינו באינסטגרם של @thepcosbible

 

ומודיבודי מוסיפות:

כאילו שהשם לא מבלבל גם ככה, המשמעות של פוליציסטיות היא "ציסטות מרובות", אבל יש נשים שיש להן את התסמונת רק עם ציסטה אחת, ולא כל מי שיש לה ציסטה בשחלה לוקה בתסמונת. מדובר בבעיית הפוריות הנפוצה ביותר אצל נשים.

תסמינים של PCOS יכולים לכלול:

אבדן המחזור, מחזור לא סדיר, פרקי זמן ארוכים בין ווסת אחת לשנייה, או דימום וסתי כבד.

קושי בכניסה להריון

שיעור יתר

שינויים במצב הרוח, דיכאון או חרדה

​הפרות שינה כגון תסמונת דום נשימה בשינה

בעוד שהסיבה לתסמונת השחלות הפוליציסטיות לא לגמרי ידועות, היא יכולה להיות תוצאה של שילוב בין סיבות גנטיות לסביבתיות. יש קשר להיסטוריה משפחתית, רמות אינסולין לא מאוזנות, השמנת יתר חולנית, ואורח חיים לא בריא. למרבה הצער, אין תרופה לתסמונת אבל אפשר להתמודד איתה. חשוב לשמור על אורח חיים בריא, לאכול מאוזן ולשלב פעילות גופנית בחיי היומיום, מפני שלכל אלה יש השפעה על המצב.


חלק מלקוחותינו האהובות שחיות עם PCOS מעידות שתחתוני מודיבודי עוזרים להן להקל על חלק מהסימפטומים ולהתמודד עם הכאב בצורה טובה יותר:


"בהשוואה לטמפונים ותחבושות, מודיבודי באמת מקל על כאבי המחזור שלי ואני חושבת שזה קשור לכימיקלים שמלבינים את התחבושות והטמפונים. תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא מכה מהשטן אבל השימוש במוצרים טובים יותר עוזר משמעותית!" - קיארה


אם את חוששת שיש לך PCOs, קבעי תור לרופאה מומחית כמו מומחית להורמונים או גניקולוגית שתוכל לתת לך הסברים מפורטים יותר.

 

 

< המאמר הקודם הווסת הראשונה של הבת שלך: מדריך לאמא התומכת
המאמר הבא > פייסבוק אישרה את סרטון דרך חדשה להיות במחזור

להשארת תגובה

יש לאשר את התגובות לפני שהן מפורסמות

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.