דילוג לתוכן
אז מה הסיפור עם כאבי וסת?

אז מה הסיפור עם כאבי וסת?

אי שם בתחילת גיל ההתבגרות, חלקנו הרגשנו התרגשות וציפייה לקראת נקודת המעבר הרשמית לעולם הטינאייג'רס - קבלת הווסת. אחרי הווסת הראשונה, כבר התברר לרובנו שיחד עם איתה מגיעות גם תופעות לא נעימות שצריך להתחיל להסתדר איתן, ובראשן - כאבי הווסת. 
 אז למה הם קורים, ומה אפשר לעשות איתם? צללנו קצת לתוך הנושא של כאבי הווסת,
ואנחנו חייבות להגיד, עצם הדיבור עליהם קצת מקל בפני עצמו.

מה זה בכלל כאבי וסת?

כאבי וסת, שנקראים לרוב כאבי מחזור, יכולים להיות כל דבר בין אי נוחות קלה, לכאב משתק בימי הווסת ובימים שלפניה. החברות שלנו במודיבודי הבינלאומית דיברו על התופעה עם קריסטין מסטרסון, רופאה בכירה בשירותי הבריאות סאמיט בניו ג'רזי. היא הסבירה שהשם הרשמי של כאבי המחזור הוא דיסמנוריאה, והם נגרמים עקב המאמץ של הגוף שלנו לכווץ את הרחם - בכדי שתוכל להוציא את כל רירית הרחם החוצה במהלך
הווסת. 

ההתרוקנות של הרחם מתאפשרת בזכות חומרים כימיים שנקראים פרוסטגלנדינים. הם מעודדים את שרירי הרחם להתכווץ ולדחוף החוצה את רירית הרחם במהלך הווסת, אבל הם גם גורמים לתחושות הקשות שרבות מאיתנו חוות: כאבי גב ובטן, ואצל חלקנו בחילה, חיוורון, וכאבי רגליים. 

 

 

מי סובלת מכאבי וסת? 

לא כולן סובלות מכאבי וסת באותו אופן, ויש אפילו בנות מזל שאפילו לא סובלות מהם בכלל. הגנטיקה שלך משפיעה הסבירות לכאבי וסת, כך שאם קרובות משפחה שלך נוטות לסבול יותר כנראה שגם את מבלה פעם בחודש עם הבקבוק החם במיטה. 

יש בינינו נשים שסובלות יותר מאחרות בגלל מחלות כרוניות כמו אנדומטריוזיס ואדנומיוזיס, שבגללן רירית הרחם מתפתחת גם מחוץ לרחם ו"נתקעת" בגוף במהלך הווסת. לרוב נערות צעירות סובלות מווסת כואבת יותר מזאת של נשים בוגרות, בגלל שלגוף לוקח זמן להסתגל לתהליך.

אז מה עושות?

 

  • חום: כרית חימום (מהסוג שמחממים במיקרו) או בקבוק מים חמים צמוד לבטן התחתונה או לגב מרגיעים קצת את השרירים ומאפשרים לדם לזרום החוצה יותר בקלות. מומלץ בחום, תרתי משמע.

  • תנועה: התעמלות עדינה כמו יוגה, או הליכה קלה באוויר הפתוח, יכולה להביא לשחרור אנדורפינים - הורמונים שמקלים על כאב. מודות שגם לנו אין תמיד כוח לזה, אבל כשאנחנו מצליחות להזיז את עצמנו - זה עובד.

  • מגע: אם יש לך עם מי להתחבק ולהתכרבל במהלך הווסת - זאת דרך נוספת להעלות את רמת האנדורפינים. מסאז' עדין בבטן התחתונה יכול גם להרגיע את השרירים וגם לשחרר אנדורפינים - 2 במחיר 1!

  • מנוחה: מודות שזה טיפ די אינטואיטיבי, אבל גם אותו אפשר לשכלל. אמבטיה חמה מומלצת במיוחד כי היא מרגיעה את השרירים, ומדיטציה יכולה להרגיע את הנפש, שגם היא צריכה קצת עזרה בימי הדימום. 

  • משככי כאבים ללא מרשם: לא כולנו יכולות להסתמך על שיטות טבעיות כדי להתמודד עם כאבי וסת, וזה בסדר גמור. התייעצי עם רופאה לגבי היתרונות והחסרונות של משככי כאבים, וקבלי את ההחלטה שנכונה עבורך. אם החלטת להיעזר בהם, קחי אותם מיד עם תחילת הכאבים, כדי שיספיקו להשפיע לפני

  • שהכאב מגיע לשיאו. 

 

 

מתי לפנות לייעוץ רפואי בגלל כאבי וסת? 

ד"ר טרייסי סי. ג'ונסון, רופאה נוספת שתרמה מהידע שלה למודיבודי העולמית, הסבירה שכאבי וסת הם אמנם תופעה רווחת, אבל במקרים מסויימים הם עלולים להעיד על בעיה שדורשת טיפול. אם את מרגישה ששום דבר לא עוזר והכאב מונע ממך לתפקד במשך שעות ארוכות ברצף, יכול להיות שאת סובלת מאחת הבעיות הבאות: 

  • אנדומטריוזיס: מחלה כרונית שמי שסובלת ממנה לרוב חווה כאבים שגם משככי כאבים ללא מרשם לא מצליחים להקל עליהם. רירית הרחם של חולות אנדומטריוזיס מתפתחת מחוץ לרחם ולכן לא יכולה להתנקז ו"נתקעת" בגוף. 

  • מיומות/פיברואידים: גידולים לא סרטניים שמתמקמים ברחם או בסביבתה וגורמים לדימום כבד ולכאבים מוגברים. נפוצים בעיקר בקרב נשים מעל גיל 30. 

  • ציסטות בשחלות שגורמות לכאבים חדים בצד אחד של הגוף.

  • שינויים במבנה צוואר הרחם שגורמים לתחושת לחץ.

אז איך את מרגישה עם הכאב שלך עכשיו? ואיך את רוצה להתמודד איתו? בין אם את מאלה ששואפות לרוץ מרתון תוך כדי וסת, או שאת מעדיפה לנוח בפיג'מה - תמיד עדיף שיהיה לך כמה שיותר נוח. בעניין הזה תחתוני מחזור רב פעמיים של מודיבודי הם מאסט, עם או בלי בקבוק חם. 

 

המאמר הבא חבל על הים: ראיון עם עדי לוסטיג

להשארת תגובה

יש לאשר את התגובות לפני שהן מפורסמות

שדה חובה