תעשי שרירים: על בריאות רצפת האגן

תעשי שרירים: על בריאות רצפת האגן

אחרי הלידה הגוף משתנה בצורה ניכרת - את זה כל אמא טרייה יכולה לספר לך. את השינויים החיצוניים - סימני מתיחה או קרסוליים נפוחים- אפשר לראות במראה. לצדם, ישנם גם שינויים באיברים הפנימיים שיותר קשה לזהות, ונשים רבות מדי מתעלמות מרצפת האגן שלהן.

במהלך הלידה, רצפת האגן שלך צריכה להימתח כך שראש התינוק.ת יוכל לצאת מהרחם, ולאחר מכן לצאת מהואגינה. מדובר בטלטלה משמעותית, שעלולה להשאיר אותך עם נפיחויות, כאבים ואף חבלות. במקרה בו שרירי רצפת האגן נמתחים יחד עם העצבים המחוברים להם, הם יכולים לגרום לאובדן תחושה באזור.

 

רצפת אגן

 

רופאים רבים ממליצים להתחיל בתרגילי התעמלות לרצפת האגן מיד לאחר הלידה, כדי לסייע בהחלמה מהירה ולמנוע דליפות שתן. 

במודיבודי אוסטרליה פנו לשרה אנדרסון, פיזיותרפיסטית לרצפת האגן שחיה בחוף המזרחי של היבשת, כדי לקבל קצת מהידע הנרחב שלה בנושא. שרה מסייעת לנשים בהריון ואחרי לידה, ומטפלת במגוון בעיות כגון דליפות שתן, כאב בחדירה, וכאבים בשרירים ובשלד. המטרה שלה היא ללמד נשים בכל הגילאים על רצפת האגן שלהן, כדי שיוכלו לדעת אילו תופעות נחשבות לנורמליות ואלו דורשות טיפול. 

 

אישה מדגימה תרגיל לחיזוק רצפת אגן

מהו תפקוד לקוי של רצפת האגן?

תפקוד לקוי של רצפת האגן הוא מונח רחב שיכול להתייחס לכל מיני מצבים. דליפות שתן ו/או צואה, צניחת איברי האגן, עצירות, דחיפות ותכיפות השתן, כאבים בזמן הסקס, כאבים ברצפת האגן, כאבים בעצם הזנב, כאבים ובגב התחתון ומצבים נוספים יכולים להיכלל בהגדרה הזאת.


מה גורם לתפקוד לקוי של רצפת האגן?

הגורם הנפוץ ביותר לתפקוד לקוי של רצפת האגן הוא הריון, בעיקר אם בסופו יש לידה ואגינלית במהלכה בוצעה לידה מכשירנית (שימוש במלקחיים או ואקום כדי ליילד את התינוק), לידה ארוכה במיוחד, קרעים גדולים בפרינאום ולידת תינוק ששוקל יותר מ-4 ק"ג. חלק מהגורמים שאינם קשורים בלידה הם ניתוח באגן, אנדומטריוזיס, והשמנת יתר.

כיצד גורם תפקוד לקוי של רצפת האגן לבריחת שתן?

באופן כללי, תפקוד לקוי של רצפת האגן נגרם מחולשה של שרירי רצפת האגן. אלה השרירים האחראים לשליטה בסוגרים. אם הם נחלשים, היכולת לעצור את השתן פוחתת, וזה יכול לקרות בכל זמן ובכל מקום. לעתים קרובות הטריגר פתאומי: התעטשות או שיעול, צחוק או קפיצה. כל אלה שייכים לסוג הנקרא בריחת שתן במאמץ. סוג נוסף נקרא בריחת שתן בדחיפות, שמאופיין בצורך עז לתת שתן תוך מתן שתן בלתי רצוני.


יש מה לעשות בעניין גם בגיל מבוגר יחסית?

כן! פיזיותרפיסטיות שמתמחות ברצפת האגן יכולות לאבחן אותך ולהתאים תכנית שיקום במיוחד לרצפת האגן שלך. יש בנושא מחקר מקיף ואמין שמוכיח שאפשר לרפא בריחת שתן באמצעות אימון של שרירי רצפת האגן. שרירי רצפת האגן הם כמו כל שריר בגוף שלך: אפשר לעבוד עליהם ולחזק אותם.


מהי צניחה של איברי האגן?

כאשר איברי האגן הפנימיים - שלפוחית השתן, הרחם, והמעיים - מאבדים את תמיכת רצפת האגן ומתחילים לצנוח מטה לכיוון הנרתיק, מדובר במצב של צניחת איברי האגן.

 

איך מטפלים בתפקוד לקוי של רצפת האגן?

בפגישה עם פיזיותרפיסטית מומחית לרצפת האגן היא תשאל אותך על ההיסטוריה הרפואית של שלפוחית השתן ומערכת העיכול שלך, התפקוד המיני, שגרת ההתעמלות והבריאות הכללית שלך. לאחר מכן, היא תאבחן את רצפת האגן שלך באמצעות בדיקה פנימית, שהכרחית לאבחון מדויק, וגם בדיקה חיצונית של המפרקים והשרירים הסמוכים לרצפת האגן.


מה את חושבת על מודיבודי?

לתחתונים של מודיבודי יש את הכוח להחזיר לאישה את איכות החיים שלה, ויש לזה השפעה עצומה עליהן. אני אוהבת אותם כמוצר משלים לאימון לחיזוק שרירי רצפת הרחם. זה מאוד חשוב, לתת לנשים הזדמנות להחזיר לידיהן את השליטה על השלפוחית שלהן.


*** התחתונים של מודיבודי מצויידים בשכבה סופגת שמטפלת בזריזות בבריחות שתן קלות ובווסת. כאן את יכולה לעבור על המבחר המהמם שלנו. יש לנו גם ליין מיוחד להריון שמתאים בול לגוף המשתנה ולשדיים מטפטפים.

 

 

< המאמר הקודם טוב לדעת: עובדות מעניינות על הווסת
המאמר הבא > תנועת הבודי ניוטרליטי: כי הגוף זה לא רק נראות

להשארת תגובה

יש לאשר את התגובות לפני שהן מפורסמות

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.