דילוג לתוכן
הקשר בין המחזור שלך לאוכל שאת בוחרת

הקשר בין המחזור שלך לאוכל שאת בוחרת

מאת: קרן אן גיימן, תזונאית קלינית ומאמנת כושר

צילום: יהב טרודלר

כל אישה ונערה שמקבלת מחזור יודעת, שהוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלה. הוא משפי על מצב הרוח, על החיוניות וגם על התיאבון. אם ככה, ברור שגם התזונה שלנו מאוד מושפעת ממנו. מכירה את הימים בחודש שבהם יש לך פתאום קרייב לפחמימות? יש לזה סיבה. אז בואי נדבר רגע על הקשר בין התקופות השונות של המחזור החודשי לתזונה שלך, זה מעניין!

נתחיל בתזכורת קלה לשלבים השונים של המחזור:

  1. שלב הדימום: מדובר בשלב שאורכו 2 – 7 ימים. 
  2. שלב הזקיק: בשלב זה נוצרות ביציות בתוך התאים.
  3. ביוץ: בשלב זה משחררת השחלה ביצית בוגרת אל החצוצרה.
  4. השלב הלוטאלי: בשלב זה נוצר באותה הביצית שהשתחררה בביוץ הגופיף הצהוב. גוף זה מפריש הורמונים חיוניים לעיבוי רירית הרחם על מנת לאפשר קליטת הריון. בהעדר הפריה והריון, הגופיף הצהוב יעבור פירוק, ההורמונים ישובו אל רמתם הקודמת ויתחיל מעגל מחזורי חדש.

עכשיו, את יכולה לראות שהורמונים שונים מעורבים בשלבים השונים של המחזור החודשי שלנו והם משפיעים גם על הבחירות התזונתיות שלנו ועל כל האספקטים המשפיעים על האפשרות של התגשמות הריון. כל שלב והייחודיות שלו. זה פשוט מעורר פליאה - כמה הגוף שלנו חכם ומתוחכם! 

כבר בתחילת שנות ה-80 בוצעו מחקרים שתוצאותיהם הראו קשרים מעניינים בין השלבים השונים של המחזור לבין שינויים משמעותיים ב"משק האנרגיה" של האישה: כמה אנרגיה אישה מכניסה וכמה אנרגיה היא מוציאה, רכיבי תזונה נחשקים יותר ופחות בהתאם ועוד.

מה קורה ומה אפשר ללמוד מכך:

  1. קרייבינג לשוקולד? זה לא בראש שלך:
    מחקרים מדגימים  בשלב הלוטאלי, נשים מפתחות חשק עז לאכילה תכופה יותר של מאכלים עשירים בפחמימות ובשומן. זאת לעומת יתר השלבים של המחזור החודשי.
    - מה אפשר לעשות? חשוב לזכור שאותו הקרייב עלול להגיע בעצמות שונות, קצת כמו תסמינים של PMS. לעתים החשקים האלו לא משבשים את החיים ואפשר לזרום איתם - לתת לגוף את מה שהוא מבקש. אבל אפשר גם להתמודד עם החשקים ועדיין לשמור על אורח חיים בריא תזונה מאוזנת. נסו לצייד את הבית במתוקים בעלי ערך מוסף (מתוקים בריאים יותר). המתוקים האלה לא חייבים להיות סופר פוד מכל מיני סוגים אלא מאכלים פשוטים יותר כמו מאפינס ביתיים עם שוקולד המבוססים על שיבולת שועל, אולי פירות יעשו את העבודה ואולי אריזות אישיות של שוקולד איכותי.

  2. את אולי מכניסה יותר אבל גם מבזבזת יותר:
    עושה רושם ש"הכל" קורה בשלב הלוטאלי. לא רק שיותר אנרגיה נכנסת - היא גם יוצאת; במילים פשוטות זה שלב בו את שורפת יותר קלוריות, וזה בהחלט מידע שניתן לרתום אותו לטובתך כשאת בונה לעצמך שגרת כושר. השלב הזה בחודש הוא הזדמנות מצויינת להתקדם לקראת המטרות שלך ולהתחזק, ולהזין את הגוף שלך בהתאם. 

הכותבת היא תזונאית קלינית ומאמנת כושר



המאמר הקודם מגיעות גבוה: הסבר על רמות הספיגה
המאמר הבא שמעת על שמ"פ? שיחה עם מדריכה מוסמכת של השיטה

להשארת תגובה

יש לאשר את התגובות לפני שהן מפורסמות

שדה חובה