טוב לדעת: עובדות מעניינות על הווסת

טוב לדעת: עובדות מעניינות על הווסת

גם אם את מקבלת וסת כבר 10, 20 או אפילו 30 שנה, עדיין יכול להיות שמדי פעם את מגלה עליה דברים חדשים. אז קיבצנו כאן כמה עובדות שאולי יעניינו אותך…


וסת ומחזור הם לא אותו הדבר!

המילה "וסת" מייצגת את הימים בחודש שבהם את מדממת. בעברית מדוברת, השתרשה המילה "מחזור" כדי לתאר את הווסת, אבל המחזור הוא בעצם המעגל החודשי שעובר על הגוף שלך: הווסת, התעבות רירית הרחים, הביוץ, הגופיף הצהוב (השלב שקובע אם הרחם תשיל את רירית הרחם או תשאיר אותה במקרה של ביצית שהופרתה), ושוב הווסת. לנו זה לא באמת משנה באיזו מילה את משתמשת - אנחנו לא אליעזר בן יהודה או משהו כזה - כל עוד את מרגישה הכי טוב שאת יכולה במהלך הזמן הזה בחודש.


לא רק נשים מקבלות וסת.

גם גברים יכולים לקבל וסת… גברים טרנסג'נדרים שלא הפסיקו את הווסת שלהם באמצעים הורמונליים יכולים להמשיך לקבל אותה. מדובר בגברים שנולדו בגוף ביולוגי נקבי, כך שמערכת הרבייה שלהם עדיין כוללת את כל מה שצריך בשביל המחזור החודשי. כמו כן, גם א.נשים א-בינאריים, כלומר כאלה שאינן.ם מזדהות.ים כגברים או כנשים, יכולים.ות לקבל וסת אם יש להן.ם מערכת רבייה נקבית. חוץ מזה, גם נערות ואפילו ילדות מקבלות מחזור. בגיל 8 את עדיין לא אישה, אבל קיים סיכוי שתקבלי וסת.


 

 

לא כל אישה מקבלת וסת.

חוץ מנשים טרנסג'נדריות, יש עוד הרבה נשים סיס-ג'נדריות (כאלו שנולדו בגוף ביולוגי של אישה) שלא מקבלות מחזור. נשים בהריון, נשים אחרי גיל המעבר, נשים שנוטלות גלולות נגד הריון ברצף או שהתקינו התקן הורמונלי שעוצר את המחזור, נשים שנאלצו לעבור כריתת רחם או כאלו שסובלות מתת-תזונה. יש רשימה ארוכה של נשים שלא מקבלות וסת, והן עדיין חלק מהמועדון הנפלא הזה שהוא הנשיות.


קצת מספרים:

אישה ממוצעת תהיה בווסת במהלך 7 שנים מצטברות מחייה. במהלך הזמן הזה, האישה הממוצעת, זאת שעדיין משתמשת באמצעים חד פעמיים לספיגת דם הווסת, תשתמש בכ-17,000 טמפונים או תחבושות ובמהלך החיים תוציא כ-20,000 שקלים על מוצרי הגיינה. ברגע זה, ובכל רגע נתון, יש בעולם 800 מיליון נשים בווסת.


​יש המון אמצעים לספיגת דם הווסת.

כולנו יודעות על טמפונים ותחבושות, ואם את קוראת את זה את בטח יודעת כבר על תחתוני המחזור הנפלאים שלנו. הגביעונית היא עוד אמצעי פופולרי לימי המחזור, ויש אפילו נשים שבוחרות לא להשתמש בשום אמצעי לספיגת דם הווסת! יש תנועה הולכת וגדלה של נשים שהולכות על Free Bleeding - אימון של שרירי הואגינה ורצפת האגן לריקון מכוון של דם הווסת בשירותים, ולקיחת הסיכון של הכתמת בגדים או סדינים פה ושם. אזהרה חשובה: אל תנסי בלי ייעוץ של פיזיותרפיסטית מוסמכת - כמו כל שריר בגוף שלך, מדובר בשרירים שעלולים להפגע אם מפעילים אותם באגרסיביות.

 

אפשר ללמוד המון על בריאות האישה מהתבוננות בווסת.

הצבע, המרקם והכמות של הדימום. הסדירות, התדירות, ואורך הווסת, ואפילו הגיל של הווסת הראשונה והאחרונה. כל אלה יכולים לגלות לך המון על המצב הבריאותי שלך. חשוב לפנות לייעוץ רפואי בהקדם, אם יש שינויים חריגים, כמו למשל: וסת בצבע כתום או אפור, דימום או כאב חריגים, וסת שנעלמת לכמה חודשים, או דימומים חריגים בין וסת אחת לשנייה (בעיקר אחרי יחסי מין). באופן כללי, כדאי מאוד להתחיל להתיידד עם הווסת שלנו, לבחון אותה מקרוב ולהקשיב לה - אולי יש משהו שהיא רוצה להגיד לנו?


וסת זה כואב. אנחנו יודעות, הפתענו אותך כאן ממש, נכון?

חשוב שתדעי שאת לא לבד. במחקר מ-2012, 90% מהנשים העידו שהווסת כואבת להן ברמת כזאת או אחרת. כ-50% אמרו שהן נעזרות במשככי כאבים, וכ-32% העידו שהן נאלצות לוותר לפחות על פעילות חברתית אחת מדי חודש, בגלל הווסת.

עד שנות ה-80, כמעט לא נכתבה ספרות רפואית מקצועית על כאבי מחזור. היום מצבנו הרבה יותר טוב, אבל עדיין, מחלות שגורמות לכאבי וסת מוגברים, כמו אנדומטריוזיס, מאובחנות לעיתים קרובות באיחור.

  

3 מתוך 4 נשים סובלות מ-PMS, או בשמה העברי: תסמונת קדם וסתית.

בין ההפתעות שהיא יכולה להביא עמה: מיגרנות, שלשולים, נפיחות, עצבנות, הפרעות שינה, ועוד. חשוב לזכור: זה נורמלי לגמרי שהגוף שלך עובר שינויים הורמונליים במהלך החודש. גם אם בכית או התעצבנת יום לפני המחזור זה לגיטימי לחלוטין, כל מה שזה אומר זה שאת לא נשארת באותו מצב הרוח כל החודש. התקנה של אפליקציית מעקב אחרי המחזור יכולה לפחות להזהיר אותך שהסערה מגיעה.


5% מהנשים סובלות מPMDD

זאת האחות הגדולה והמרושעת של הPMS. הPMDD מביאה עמה כעס, דיכאון, ואפילו מחשבות אובדניות. אם את סובלת מהתסמונת הזאת, אל תתביישי לבקש עזרה. נשים רבות נעזרות בתרופות, ובכל מקרה כדאי להתייעץ עם מומחים לבריאות הנפש שמכירים את התופעה ויכולים לסייע. הכי חשוב לזכור: התופעה זמנית, ועם הופעת הווסת היא תחלוף.

 

 

הווסת בעולם.

ברחבי העולם, המצב הסוציו-אקונומי משפיע גם על חווית הווסת, לפעמים בדרכים מאוד מצערות. בארצות הברית, 1 מ-5 נערות מתקשה לרכוש טמפונים ותחבושות. באזורים מסוימים בקניה נערות מפסידות כחמישית מימי הלימוד בבית הספר בגלל הווסת. בהודו, 23 מיליון נערות נושרות מבית הספר מדי שנה מסיבה זאת. אבל יש מדינות שבהן דווקא מנסים למנוע את המצבים האלה. בסקוטלנד, המדינה מממנת מימון מלא של מוצרי וסת. בישראל, המוצרים החד פעמיים לספיגת דם הווסת די יקרים, אבל מזל שאת לא באמת צריכה אותם עם התחתונים הסופגים של מודיבודי.


הווסת במסורות עתיקות.

בישראל ישנן נשים רבות ששומרות הלכות נידה, לפיהן על האישה לשמור מרחק נגיעה מבעלה במהלך ימי הווסת ואף שבעה ימים אחריה. יש נשים שמעידות שזה עושה פלאים לזוגיות, לצד קולות אחרים שמותחים ביקורת על המנהג. כך או כך, ברחבי העולם עדיין יש שמאמינים שדם הווסת הוא טמא. בנפאל למשל, יצא חוק האוסר על המנהג של קהילות שמרניות לנדות נשים לבקתות במהלך הווסת, לאחר מקרים בהם נשים ונערות קפאו למוות. 


המחזור שלך לא באמת מסתנכרן עם החברה הכי טובה.

מחקרים רפואיים לא מצאו קשר בין ההנחה הרווחת שנשים שמבלות הרבה זמן ביחד מקבלות את הווסת באותו זמן. הממצאים האלה אולי מפתיעים, אבל הם בכלל לא מבטלים את תחושת האחווה ושותפות הגורל בין כל הנשים שמקבלות וסת.

 

 

< המאמר הקודם קודם כל את: הבדיקות שאת חייבת לפנות להן זמן
המאמר הבא > תעשי שרירים: על בריאות רצפת האגן

להשארת תגובה

יש לאשר את התגובות לפני שהן מפורסמות

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.